5 jednoduchých pravidel jak být úspěšný podle Donalda Trumpa

Author: Shawn Leightcap on Flickr.com; License: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/; Mods: Photo croped

Sdílejte

Donald Trump je zvláštní postavou. Na začátku jeho politické dráhy byl vysmívaným Kašpárkem, kterého nikdo nebral vážně. On si ale šel svou cestou, aby se stal obávaným soupeřem, se kterým si půlka Ameriky neví rady. Jaké jsou příčiny jeho fenomenálního úspěchu? A co se z nich mohou naučit čeští podnikatelé? Některé odpovědi přináší zahraniční weby jako Enterprener či The Hustle. Část jsme zavrhli, některé se nám ale líbily, proto jsme je trochu rozvedli a přinášíme je na následujících řádcích. Takže jak na to, když chcete být úspěšní jako Donald Trump?

Neotřesitelná sebedůvěra

Ať si o Donaldovi myslíme cokoli, jednu věc mu upřít nelze, jeho sebedůvěru. Je jen málo lidí, kteří mají tak silnou víru v sebe sama, jakou má on. Bez jakéhokoli zaváhání odráží veškeré argumenty o tom, že některé z jeho řešení snad nebude fungovat. Často se jim dokonce nepokrytě vysmívá. Jeho víra v sebe a svá řešení nezná hranic. Pevně a upřímně věří v to, že vyhraje – a jeho překvapivý úspěch je z části podpořen také touto vírou. Jde o klasické sebenaplňující se proroctví – věř a víra tvá tě uzdraví, věř si a víra tvá tě dovede k úspěchu.

Jde o jeden ze zásadních rozdílů mezi úspěchem a neúspěchem. Pokud si jako podnikatel nevěříte, nejste schopni dělat ta správná rozhodnutí a nejste ani ochotní podstupovat náročné výzvy. Krčíte se se svým nápadem kdesi v rohu pokoje, který vám milostivě propůjčila manželka s tím, že jí brzy koupíte celý nový barák. Ale běda, pokud za čtvrt roku nepřinesete ani korunu. Vaše místo obsadí jorkšír, kterého si žena pořídila na dlouhé zimní večery, a vy nebudete mít odvahu s tím cokoli udělat. Čím dřív tedy začnete pracovat na svém sebevědomí, tím dřív můžete začít snít o tom, že budete jednou úspěšným podnikatelem i člověkem.

Nezávislost na mínění druhých

Ačkoli tato vlastnost souvisí se sebedůvěrou, jde o dvě rozdílné věci. Můžete mít vysoké sebevědomí, ale přesto být závislí na tom, co si o vás lidé myslí. Donald na to zvysoka kašle. Ví totiž, že úspěch a obdiv nepocházejí z toho, co si o něm lidé myslí, ale z toho, co doopravdy udělá, z výsledků jeho práce. Na začátku jeho kandidatury byl vysmívaným klaunem, ale nic si z toho nedělal. Teď je nenáviděným antikristem, ale také si z toho nic nedělá. A pokud se stane prezidentem, může být nadále nenáviděným, ale zajisté již respektovaným. Jednoduše proto, že jeho cesta se nakonec ukázala jako správná.

Podobně i v podnikání musíte být nezávislí na tom, co si o vás myslí konkurence, veřejnost, zaměstnanci. Nejde o to, jednat bez skrupulí, podvádět a vysmívat se ostatním. Ale stát si za svým cílem a jít za ním, i když se to zrovna nebude vašemu okolí líbit. Až se dostaví kýžený úspěch, vaše okolí otočí rychleji, než si Kalousek stačí vzít do ruky tibetskou vlajku.

Vítězství nebo nic

Donald Trump si na nic nehraje. Neuslyšíte od něj žádné průpovídky typu: „Důležité není vyhrát, ale zúčastnit se; Jdu to zkusit a potom se uvidí,“ a další říkanky, kterými utěšujeme malé děti, když se jim něco nepovede. Naopak, o své kandidatuře říká, že pokud se nestane prezidentem, bude celé toto období považovat za jednu obrovskou ztrátu času.

To je přesně ten typ postoje, který by si měl osvojit každý podnikatel a který si ti nejlepší osvojili. Nechci být mezi nejlepšími, nechci být dobrý, chci být jednoduše nejlepší. Nic jiného nemá smysl. Nechci ošklivou holku, se kterou si dobře popovídám, když se zrovna oba opijeme, chci tu nejlepší ženskou v sále – hezkou, chytrou, inspirativní. A pokud se spokojím s čímkoli menším, tak u toho také skončím. Tečka. Jednoduché jako facka.

Budujte svou značku od začátku

Všechny zahraniční weby, které si všímají Trumpova úspěchu, vyzdvihují jednu věc: jeho schopnost vstoupit na trh s ucelenou strategií a jasnou značkou.  Už coby politický začátečník, který měl být pouhým povyražením v boji o republikánskou kandidaturu, přicházel s jasným sdělením. Tím byly jeho kšiltovky s nápisem „Make America Great Again“. Jednoduché, chytlavé a po celou dobu konzistentní sdělení, kolem kterého staví mnohá svá mediální vystoupení a argumenty. Zásadní ale je, že s ním nepřišel včera nebo před měsícem, ale hned při vstupu na trh, při začátku své kampaně.

Založit firmu, vyvinout službu nebo produkt, pustit ji do světa a potom přemýšlet nad tím, jak zaujmout potenciální zákazníky, nefunguje. Vždy je třeba nejprve přemýšlet nad tím, pro koho jsou vaše služby určeny. Proti čemu se vymezíte, kde budete na trhu stát? Podle toho volíte také následnou komunikační kampaň. Neexistuje nic jako univerzální strategie, všechno je individuální. Kdo tohle pochopí, má v dnešním světě šanci na úspěch. Takže přestaňte číst sáhodlouhé referáty o osobnostním rozvoji, koukat na kurzy desítek lektorů, kteří vám za pouhých deset tisíc poradí zaručený recept na úspěch, a začněte přemýšlet nad tím, kdo jste, pro koho jste a jak mu to chcete říct.

Soustřeďte se na své zákazníky

Jde o kombinaci toho, co bylo řečeno výše, ale o kombinaci klíčovou. Jste sebevědomí, nevadí vám pochybovači ve vašem okolí? Pak chybí jediné: poznat své zákazníky. Pokud je poznáte, můžete pro ně vybudovat tu správnou značku, jak už bylo zmíněno. Můžete se však především soustředit na to, abyste jim poskytovali ty nejlepší služby, které si žádají. Stejně jako strýček Donald, který ví, že se nikdy nezavděčí všem. Ani mu o to nejde. Lidé, kteří nesdílejí jeho pohled na svět a kteří nejsou jeho fanoušky, ho jednoduše nezajímají. Proto je také ochotný pouštět se do stále nových kontroverzí a bojovat proti všem. Ví, že jeho fanoušci to od něj očekávají, že to je důvod, proč si ho zvolili. Když ho konfrontují s výsledky voleb a řeknou mu, že ho volí především nevzdělaní bílí muži, odpoví, že jediné štěstí Ameriky je, že má tolik nevzdělaných bílých mužů.

Stejné je to v podnikání. Nikdy se nezavděčíte všem. Je proto třeba definovat si co nejpřesněji svoji cílovou skupinu a pro tu udělat první poslední. Pokud vaši značku budou milovat, začnete po cestě sbírat další a další lidi. Důležité je, aby byli s vaším řešením či produktem vždy spokojeni. Pokud se vám to povede, máte vyhráno. Apple polovina lidí miluje, druhá polovina nenávidí. Nejsou to přitom nejlepší produkty na trhu. V práci se svými fanoušky je však Apple jednoznačně na špici – a proto byl také donedávna nejhodnotnější značkou světa.

Sdílejte

Komentáře

 

redakce

 
RSS | © Copyright 2015 Finpark.cz