Nakupování nikdy nebylo jednoduší! Chystá se na nás invaze nákupních tlačítek na sociálních sítích

Author: mkhmarketing on Flickr.com; License: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/; Mods: Photo croped

Sdílejte

Slyšeli jste už o nákupních tlačítkách na sociálních sítích? Jestli ne, vězte, že v tomto roce o nich určitě uslyšíte. Budou úplně všude. Na Facebooku, Twitteru, Instagramu, Pinterestu, dokonce i ve vašem mobilním prohlížeči Google. Sociální sítě dospěly a po letech vývoje a testování přichází se způsobem, jak proměnit své uživatele na nevyčerpatelný zdroj příjmů.

Je to logické. Sociální sítě zaujímají v našem životě stále větší místo. Podle několika průzkumů strávíme online mezi 6 a 8 hodinami denně. Téměř třetinu tohoto času přitom strávíme na sociálních sítích. 15 % uživatelů Facebooku přiznalo, že ho sleduje také ve sprše či za volantem. 30 % lidí zase uvedlo, že Facebook kontrolují ve vaně či během návštěvy kina. Logika firem je proto jednoduchá. Proč namísto „lajkování“ usmolených batolat raději nenakupovat?

K přístupu na internet přitom stále častěji využíváme mobilní telefony, které však mají oproti notebookům a stolním počítačům jednu velkou nevýhodu trápící především chudáky obchodníky. Velmi těžko se na nich provádí multitasking. Překlikávání mezi jednotlivými stránkami prohlížeče je nepohodlné a nebaví nás. Také nás nebaví vyplňování jakýchkoli údajů. Je to pomalé, otravné, nudné. Obchodníci si už dávno všimli, že počet nedokončených objednávek přes mobilní telefony je výrazně vyšší než v případě stolních počítačů. Kdo by také chtěl v dnešní době vyplňovat adresu, číslo karty a podobné podružnosti? A ještě asi v deseti krocích? A na nepohodlném telefonu? Proboha, nežijeme přeci v pravěku! Díky nákupním tlačítkům toto všechno odpadne.

 

Co jsou ta nákupní tlačítka?

Už jsme si asi všichni zvykli, že se nám na Facebooku, Twitteru i jinde zobrazují reklamní příspěvky. Nově u těchto příspěvků přibude tlačítko „Kup teď“. Pokud se nám tedy zalíbí třeba nový telefon nebo košile, klikneme na tlačítko a v rámci aplikace se nám otevře obrazovka, kde si budeme moci vybrat barvu, paměť, velikost a další parametry. Poté jednoduše vyplníme číslo karty, případně zvolíme platbu mobilní peněženkou, a je to. Máme nakoupeno. Do druhého dne máme věc doma. Odpadne ověřování uživatele, které zajistí sociální síť.

 

K čemu nám budou?

To je otázka, kterou si klademe při spuštění jakékoli služby nebo produktu. Popravdě, kdo by čekal, že se tak ujmou tablety? Měli jsme přeci malé netbooky a mobilní telefony s obrazovkou. Proč k nim přidávat takovou blbost, jakou je velký telefon bez klávesnice, který vlastně ani nevolá? A ejhle, tablety nyní vládnou světu.

Podobné je to u tlačítek. Přeci, když si budu chtít něco koupit, půjdu jednoduše na stránky svého oblíbeného obchodu, říkáte si. Jenže nákup na dvě kliknutí je tak pohodlný! Navíc třeba Facebook o vás ví víc než vaše rodiče s babičkou dohromady.

Ví také, že polovina lidí používá sociální sítě k tomu, aby zde našla něco, co s jim bude líbit a co si později koupí. Nabídne vám proto přesně to, co by se vám mohlo líbit. Jak se říká, příležitost dělá zloděje – ale příležitost dělá také především nákup. Pokud nemáte tušení o tom, že nějaká vychytávka vůbec existuje, nekoupíte ji. Vězte tedy, že brzy zjistíte, kolik že cool hračiček jste dosud vůbec neznali.

 

Nevýhody? Jaké nevýhody?

Po spuštění služby se jistě objeví morousové, které ji budou proklínat a budou varovat před negativními jevy, které s ní budou spojené. Samozřejmě, že budou mít pravdu, i když jen částečnou. Jde totiž jen o posílení některých nešvarů, které známe už teď a kterým se můžeme snadno vyhnout nebo jim předejít. Ve finále na nás tedy čekají jen samá pozitiva. A jaké že jsou ony nešvary?

Impulzivní nákupy – jestliže cesta od objevu nové vychytávky k jejímu vlastnictví vede přes dva kliky, je tak snadné nakoupit i něco, co nepotřebuji. Věříme však, že většina z vás tomuto pokušení odolá. A pokud patříte mezi chorobné nakupující už teď, přečtěte si některý z našich článků, kde radíme, jak s tímto nešvarem bojovat.

Ochrana osobních údajů –  při nákupu budete muset své sociální síti sdělit určitá citlivá data. Možná se rozhodnete zadat i číslo své karty, nebo spárovat nákupy s elektronickou peněženkou. Otázka zabezpečení telefonu a vašeho účtu na té které síti je tedy zase o něco palčivější. Pokud stále máte heslo „heslo123“, jste pravděpodobně ztraceni a žádná rada vám nepomůže. Vám ostatním stačí pouze trochu zapřemýšlet, jestli je vaše ochrana skutečně dostatečná.

Nákup předraženého zboží – ano, zde je možné, že koupíte něco, co můžete jinde sehnat levněji. Celé zjednodušení nákupního procesu by asi postrádalo smysl, kdybyste si vždy hodinu porovnávali ceny s konkurencí. Přes tlačítka ale budeme nakupovat především drobnější věci. 4K televizi za desítky tisíc si na Twitteru asi kupovat nebudeme.

 

Co je k tomu vede?

Ačkoli nákupní tlačítka spouští všechny velké sociální sítě, je zajímavé sledovat jejich důvody. U každé jsou totiž trochu jiné. Nejvíce megalomanské jsou u Facebooku, na což jsme si už u pana Zuckerberga zvykli. Pinterest a Instagram jednoduše potřebují začít vydělávat. Pinterest se za 11 miliard dolarů vydal na burzu a tak potřebuje ukázat, že tam nešel pro nic za nic. Instagram je už pár let pod nadvládou Facebooku, ale zatím mu moc peněz nepřinesl. Google chce porazit Amazon a stát se novou světovou prodejní jedničkou.

A Facebook chce jednoduše ovládat veškerý náš život. Jeho cílem je, abychom veškerý čas strávený na internetu trávili právě na facebooku. Nejen, že nám tedy umožní přímé nákupy, ale pro letošní rok plánuje také možnost vložit obsah třetích stran přímo do facebooku, takže se nemusíte nikam proklikávat. K tomu navíc plánuje spustit svůj vlastní vyhledávač, takže nebudete muset odcházet na Google. Online svět? To je přeci svět Facebooku. A co je podle Marka Zuckerberga na Facebooku nejúžasnější? Přeci, že boří hranice soukromí. Hurá! S novým vyhledávačem bychom proto byli velmi opatrní.

 

Závěrem

Nákupní tlačítka jsou výborným nápadem, jak reagovat na stále větší využití mobilních telefonů při procházení internetu a sociálních sítí. Přinesou benefity jak obchodníkům, tak zákazníkům. Cesta od objevu věci k jejímu pořízení potrvá pouze několik sekund. Vše si objednáte rychle, pohodlně, bez starostí. V našem regionu však musíme být ještě trpěliví. Zatím totiž fungují pouze na americkém trhu.

Sdílejte

Komentáře

 

redakce

 
RSS | © Copyright 2015 Finpark.cz