Pět důvodů, proč malé banky prohrají boj s těmi velkými

Author: Jonathunder on Wikimedia Commons; License: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/; Mods: Photo croped

Sdílejte

Velká tradiční banka je zkostnatělý moloch, který se nedožije začátku třicátých let. Budoucnost patří mladým dravým bankovním domům, které do světa bankovnictví přinášejí inovace a proklientský přístup. Vážně? Co když tomu bude nakonec jinak? Ačkoli mladé banky mají již okolo dvou milionů klientů a vytahují z rukávu jedno eso za druhým, konkurenční boj nakonec vyhrají velké bankovní domy. Mají pro to totiž všechny potřebné předpoklady: dostatek financí, rozvinutou pobočkovou síť, dostatek bankéřů, historický kredit a dostatek mahagonových stolů.

Plasty versus mahagon

Všichni známe reklamu na Air Bank, ve které vystupuje starý a nový bankéř. A všem nám je sympatický starý typ uličníka, který na dobro klientů příliš nehledí. Proč, když se nás v každém příběhu snaží sedřít z kůže? Jednoduše proto, že má styl.

Pokud půjdete do banky s tím, že chcete podnikatelský úvěr, investovat své peníze, nebo si naopak půjčit vyšší částku, kam zamíříte? Za klučinou sedícím za plastovým zeleným stolečkem z Ikey, který na vás pomrkává se slovy „Vítejte v bance, kterou můžete mít rádi“? Vážně? Někdo pravděpodobně ano, ovšem my rozhodně ne. Už jenom ty barvy vypadají, že je člověk někde v McDonaldu. To si potom mohu zajít rovnou do Tesca k jejich stánku s finančními službami, kde si při čekání dám alespoň párek v rohlíku.

Nebo se vydáte za bankéřem, který sedí za oním majestátním mahagonovým stolem (který si, pravda, pořídil z vašich peněz), kde se namísto plastové židličky posadíte do pohodlného koženého křesla a kde se můžete kochat mramorovou podlahou a kamennými sloupy? Čert vem nějakých pár korun, chci, aby se o mě někdo řádně staral. A klidně si za to něco zaplatím. K bankovnictví vždy patřil určitý styl, profesionalita a punc výjimečnosti. Nové banky v rámci úspor a „lidského“ přístupu tento styl bohužel postrádají.

Nedostatek poboček

Ať se nové banky snaží sebevíc a technologie jdou kupředu seberychleji, český klient je zvyklý na svůj bankomat a svoji pobočku. Některé nové banky to nejprve zkoušely bez poboček či s jejich naprostým minimem. Poslední dobou ovšem i ony investují do rozšiřování této sítě. Občan se jednoduše cítí jaksi v bezpečí, když ví, že pobočka jeho banky je v každé městské části a na každém malém městě. Navíc, jak jsme již uvedli, jsou Češi v tomto ohledu poměrně konzervativní. Proto také navštěvují pobočky i v případech, kdy jim banka nabízí možnost vyřízení některých služeb z pohodlí svého domova. Na pobočce se svým bankéřem také vyřešíte veškeré další potřeby, jak si ukážeme v následující kapitole.

Malý rozptyl služeb

Češi jsou obecně líní. Nebo spíše pohodlní, to je patrně lepší vyjádření. To je ostatně také jeden z důvodů, proč většina lidí nezmění banku ani v případě, že je se službami té své nespokojená. Velké banky si to uvědomují, proto zavádějí proklientské změny jen tehdy, pokud hrozí obecná nespokojenost klientů přerůst v nějakou větší odchodovou rebelii.

Na druhé straně však vycházejí svým klientům vstříc a pouštějí se do oblastí, které dosud patřily finančně poradenským společnostem či pojišťovnám. V bance si tak uzavřete například bankopojištění, nebo se vám bude věnovat osobní bankéř profesionálně vyškolený speciálně na efektivní zhodnocování vašich peněz. Na rozdíl od poradenských společností zde máte jakousi minimální záruku toho, že se vás nebude snažit pouze okrást. Ostatně nechodí v otrhaném obleku k vám domů, ale sedí za oním mahagonovým stolem. Vždy na svém místě a vždy k dispozici, pokud něco zrovna potřebujete. Další věcí jsou základní služby spojené s obsluhou účtu. U malých bank sice neplatíte poplatky, ale základní nabídka služeb je mnohem menší než v bankách zavedených (s jistou dávkou zobecnění).

Rozdíly v ceně se nekonají

Ačkoli mohou velké banky působit jako zkostnatělé kolosy, většinou jsou schopné na avizovaný odchod klienta reagovat překvapivě pružně. Není proto výjimkou, že v případě, že ohlásíte přechod ke konkurenci, dostanete u své stávající banky lepší služby za méně peněz, než jaké byste získali v případě odchodu. Banky si totiž konečně začaly uvědomovat také to, že udržet současného klienta je levnější než získat nového.

Vysoké náklady na agresivní politiku

Spolu s tím, jak se klasické banky pouštějí do vstřícnější cenové politiky vůči svým klientům, musejí nové banky vytahovat další a další trumfy. Zvyšují tak úrokové sazby na běžném účtu nebo nabízejí účet zdarma bez jakýchkoli podmínek (u větších bank typicky měsíční příjem od 10 do 15 tisíc). Tato politika je však finančně vyčerpává a je otázkou, jak dlouho ji budou schopny držet. Ostatně třeba Raiffeisenbank se už své nízkonákladové odnože, Zuno Bank, zbavila. Klasické banky také díky nulovému úročení vkladů nabízejí mnohem zajímavější hypoteční úvěry, což je pro klienty jistě zajímavější, než to, jestli se jejich běžný účet bude úročit nulou, nebo jedním procentem. Mluvíme zde přeci jen o nesrovnatelných částkách.

Jak to tedy dopadne?

Na to si budeme muset ještě nějaký čas počkat. Air Bank vyhlásila útok na milion klientů v roce 2020. Jestli se jí to povede a jak se bude dařit ostatním novým bankám, ukáže až čas. Podle našich odhadů se však potenciál klientů, pro které je zásadním ukazatelem pouze cena bez další přidané hodnoty, již vyčerpal. Za čtyři roky se nám tedy můžete buďto vysmát, nebo se nás už coby uznávaných analytiků zeptat, jaký bude další vývoj na poli bankovnictví. Ostatně, být uznávaným analytikem dnes může být téměř každý, ale o tom zase někdy příště.

Sdílejte

Komentáře

 

redakce

 
RSS | © Copyright 2015 Finpark.cz