Typický den zloděje roku 2025: sedm hacknutých aut, dva obchoďáky a jedna banka

Author: Will Folsom on Flickr.com; License: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/; Mods: Photo croped

Sdílejte

Chytré zloděje čeká mimořádně tučná sklizeň. Musejí se ovšem přizpůsobit. Nebude stačit pajcr a kladivo, ale měli by si osvojit termíny z IT světa jako např. DNS, port nebo hyperkonvergentní. Nikdy už si nebudete jisti, že i když máte zamčené dveře, někdo vás solidně nevykrádá.

Je neděle a vy vyrážíte na nákupy. Rozhodli jste se, že pojedete raději starou Octavií a své nové BMW necháte doma. „Oktávka“ je držák, který máte už 15 let, ale ze sentimentu se jí nechcete vzdát. Navíc stále slouží. Před týdnem se v médiích objevily další zprávy o tom, že útočníci ovládli několik nových bavoráků a způsobili s nimi ve městě nejrůznější karamboly. Útoků poslední dobou přibývá. BMW totiž pod tlakem veřejnosti muselo přiznat, že některé součástky do jeho vozů montují v Číně děti. Aby toho nebylo málo, v jeho softwaru se našla bezpečnostní chyba, která umožňuje s vozy manipulovat bez vědomí řidiče. Tu nyní využívají aktivističtí hackeři k tomu, aby pověst značky poslali ke dnu.

Přijedete do obchoďáku, u vjezdu do garáže přiložíte k postrannímu panelu mobilní telefon, na který vám přijde potvrzení o vjezdu, kterým se budete mašině u závory prokazovat také při odjezdu. Jdete si koupit něco k jídlu a potom do obchodu s oblečením, koupit si něco na sebe. To vám vždycky zvedne náladu. V obchodě si vyberete nějaké oblečení a jdete si ho vyzkoušet do kabinky. Z reproduktorů se ozve milý hlas. „Vítejte Martine, dlouho jste u nás nenakupoval. Co jste si to dnes vybral pěkného? Sako a kalhoty? Víte, že máme ve slevě košile, které se k tomuto výběru perfektně hodí? Najdete je v oddělení B“.

Poděkujete, vezmete si košili z oddělení B, která se k vašemu výběru doopravdy perfektně hodí, a vrátíte se do kabinky. „Vidíte, v té košili jste opravdu štramák. Zítra v práci vám ji budou všichni závidět,“ pochválí vás slečna z reproduktorů. Usmějete se. Vůbec vám nevadí, že jde o automatický obchodní systém a žádnou reálnou osobu. V posledním roce se tyto systémy vyrojily po celém světě jako houby po dešti. Umožnil to pokrok v rozpoznávání obličejů. Se slečnou si můžete stejně dobře popovídat také přes telefon, jelikož je úplně jedno, odkud se do systému vašeho obchodu přihlásíte. Dnes vás rozpoznaly senzory a kamery v zrcadle, ale zítra to může být stejně dobře vaše selfie kamera v mobilním telefonu. Slečna se zeptá, jak se košile líbila kolegům, a pomocí hlasové interakce vás navede k té položce eshopu, kterou si vyberete.

Vraťme se ale k dnešku. Ještě chvilku si v kabince poklábosíte a potom načtete zboží mobilním telefonem, kterým ho také zaplatíte. Nemusíte se tak zabývat frontou u pokladny. Od té doby, co obchody zavedly mobilní platby jako hlavní platební metodu, osekaly personál a staromilci si tak občas musejí u pokladny trochu počkat.

Pomalu se blížíte k východu, když najednou zhasnou všechna světla. Ocitáte se v naprosté tmě. Lidé vřeští, propadáte panice. Co se stalo? Blackout? U nás? To snad není možné! Brzy ale zjišťujete, že o blackout nejde. Samy od sebe se totiž spustily mříže a vy jste tedy uvězněn v obchodě. K tomu začaly vyhrávat vánoční koledy. Klimatizace jede naplno, ale namísto chlazení začala topit! V srpnu! Venku je 35 stupňů a vy si připadáte jak v havajské parodii na Vánoce.

Voláte na tísňovou linku, ale ta je zahlcená. Váš mobilní telefon však nezahálí a sám rozpozná, že se něco děje. Podle polohy a všech vstupních dat předpokládá, že jste v klimatizovaném obchodě, ovšem teplota přesahuje 40 stupňů a stoupá. Sám si proto zažádá o kontrolu a opravu dat. Na centrále, která se stará o žádosti chytrých zařízení, začínají tušit, že něco není v pořádku. Podobných hlášení jim během posledních 5 minut přišly tisíce.

Centrála brzy zjišťuje, že senzory jsou funkční, ale že obchodní centrum se stalo cílem hackerského útoku. Jde o první chytré obchodní centrum v repulice, které je plně řízené elektronicky. Osvětlení, klimatizace, dveře, senzory a kamery pro rozpoznání zákazníků, to vše je připojeno k síti. A někdo se do této sítě jednoduše naboural a teď si hraje s vašimi nervy. Na centrále nastává poplach, všichni se snaží zjistit, kudy se útočník mohl do systému nabourat a jak to celé opravit. Manažeři obchodního centra dostávají informaci o tom, co se stalo, a jeden po druhém omdlévají. To je totiž konec. Investice za miliardy je ztracená, protože po téhle zkušenosti do tohoto „obchoďáku hrůzy“ už nepáchne ani noha.

Drama trvá celé dvě hodiny. Dvě hodiny srpnových koled a padesátistupňového vedra. Nakonec se přeci jen dostanete pryč. Jak jste nyní rádi za starou oktávku, do které se může nabourat pouze jiné auto, ale žádný hacker. Cesta zpět proběhne bez problémů a konečně jste doma. Otevřete si dveře otiskem prstu, hlasem si poručíte tlumená světla a u lahve vína přemýšlíte, nakolik je vaše vlastní chytrá domácnost doopravdy bezpečná. Kdo vás sleduje zpovzdálí? Může se vám doma stát něco podobného, co jste zažili dnes v obchoďáku? Přinášejí moderní technologie více prospěchu, nebo naopak nových rizik? A co asi budete zažívat v roce 2028?

 

Přijde vám příběh postavený na hlavu? Plovoucí na vodě, či mimo mísu? Čínská továrna BMW je sice smyšlenka, ale projděme si společně jiné, klíčové body příběhu. Společnost Gartner vydala svoji každoroční predikci IT trendů, na které si budeme muset zvykat v následujících letech. Co v ní mimo jiné najdeme?

Společnost ve své studii předpovídá do roku 2018 celkem 600 milionů jednotek automobilových systémů, které budou nějakým způsobem připojeny k internetu. Už dnes je přitom možné ovládat některé automobily přes vzdálený přístup bez vědomí řidiče. 6 miliard zařízení, která budou připojena do ekosystému internetu věcí, bude alespoň základním způsobem schopno samostatně žádat o podporu. 20 % chytrých budov a jejich systémů bude mít alespoň jednu zkušenost s útoky hackerů. Minimálně jedno nákupní centrum bude do roku 2018 muset být evakuováno poté, co hackeři uprostřed léta změní klimatizaci na topení. Rozpoznávání tváře se stane běžnou záležitostí. Systémy si přitom budou pamatovat, jestli jste s nimi přišli do styku, případně kdy a kde. Asistenti typu dnešní Siri budou na úplně jiné dovednostní úrovni a budou schopní plné interakce – budou umět mluvit, poslouchat, pamatovat si vaši tvář a minulé konverzace. To vše během pouhých tří let. Vítejte v budoucnosti!

Sdílejte

Komentáře

 

redakce

 
RSS | © Copyright 2015 Finpark.cz