3 věci, které si dnes nekoupíte a vyděláte

Author: Pexels on pixabay.com; License: https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.cs; Mods: Photo croped

Sdílejte

„Kup tohle a vyděláš“ už jste asi slyšeli… ale „Nekup a vyděláš“? Pár jednoduchých voleb denně a můžou z vás být „užitkoví“ milionáři s o trochu více penězi. Že nechápete? Čtěte a pochopíte.

 

Malá lekce z ekonomie

Ekonomická teorie praví, že racionálně jednající spotřebitel se snaží nakupováním maximalizovat svůj užitek. Danou věc nakupuje jednoduše do té doby, dokud mu za to stojí – tedy dokud je pro něj užitek, který z ní má, hodnotnější než utracené peníze. Pak ji kupovat přestane a spokojí se s daným množstvím.

To dává smysl. Fakt ale je, že když jde člověk do McDonald’s, řekne si o tři „čízy“ a Sprite, užitky neřeší. Po dvaceti minutách se z fastfoodu odvalí nejen s trochu lehčí peněženkou a těžkým žaludkem, ale taky se spoustou nových (a bohužel asi marných) plánů na chození do fitka a jogging každé ráno.

Zkrátka. Jsou věci, které když nekoupíte, vyděláte. Vklad do nekoupení zhodnotíte až o 300 % během pár sekund. Nezískáte sice nic navíc oproti stavu před rozhodnutím si to nekoupit, rozhodně ale máte nakonec mnohem víc, než byste měli, kdybyste si to byli koupili.

Zde je pár tipů, co (kromě zmiňovaných burgerů) nekupovat, abyste tímto způsobem rychle a vytrvale bohatli.

… Nebo spíše příliš rychle nechudli.

 

Plechovka Pepsi v automatu

Nic proti Pepsi, že ano. Prý zklidňuje žaludek (což mimochodem potvrzujeme a pro takové doporučujeme) a ta chuť je prostě skvělá. Věděli jste ale, co se stane, půllitr Pepsi vyvaříte?

Ve skutečnosti je ta černá hmota, co po vyvaření zůstane, prostě cukr. To až tak hrozně nezní, stále jde však o cukrovou vodu poněkud drahou. Skromný návrh ekonoma tedy zní: Kupovat raději větší balení. Pravděpodobně budete sladší než byste chtěli, ale cena za litr se u větších balení oproti plechovkám až 4x více blíží ceně standardního balení cukru. Vážně, vyplatí se to!

 

Třetí, čtvrté nebo páté pivo v hospodě

Každý má tu hranici jinde. Samozřejmě nechceme snižovat celkový užitek z pití piva, o to víc, že jsme Češi. Pokud ale, jako racionální spotřebitelé bereme v potaz celkový (tedy i dlouhodobý) užitek, ke kladnému užitku plynoucímu z pití samotného, musíme přidat ještě „záporný“ užitek z některých večerních zážitků a ranních stavů často provázejících celý další den. Bezpochyby je dobré znát svůj počet piv, stravitelných bez (či s minimem) negativních následků.

Pro ilustraci zde uvádíme individuální užitkovou křivku pití piva s vrcholem užitku ve dvou pivech:

Graf 1

Milované kafe ve Starbucks

Je skvělé. Kvalitní. Fair trade. Úžasné. S Vašim jménem na kelímku. Kdo jiný Vám to dá? Asi nikdo. Ani Costa. Takže vlastně trochu lepší Starbucks než Costa. Užitky, ať každý raději porovná sám. Nechceme sem tahat příliš matematiky, takže ve zkratce – za rok denního kupování Starbucks kávy můžete mít vlastní kávovar schopný velmi solidního espressa doma.

Možná si pak budete muset najmout někoho, kdo Vám vyrobí kelímek a napíše na něj Vaše jméno. Nebo si v rodině můžete kelímky podepisovat navzájem, což je ekonomicky schůdnější, nicméně ani na variantě s profesionálním podepisovačem neproděláte. Další možností je přesvědčit někoho z rodiny, aby ve Starbucks začal pracovat a domů donesl zásoby předpodepsaných kelímků s Vašimi jmény. Kupovat termohrnky nedoporučujeme. Těžko na nich psané písmo drží a sdírá se. A taky pak není poznat, že Vaše kafe je ze Starbucks.

Sdílejte

Komentáře

 

Daniel Pavliňák

 
RSS | © Copyright 2015 Finpark.cz