5 vychytaných otázek: jednoduchý návod, jak prověřit finančního poradce

Sdílejte

Finanční poradentství je zvláštní řemeslo. S potenciálem být prestižním povoláním, ve kterém se budou pohybovat experti na slovo vzatí a které bude mít vysokou míru stavovské etiky a cti, jde o profesi s puncem smrduté žumpy, jejíž odér na vás ulpí ještě týden poté, co se s nějakým poradcem omylem setkáte. I v této stoce však existuje celá řada poctivých expertů, kteří vám dokážou vytrhnout trn z paty, ušetřit čas a peníze. Jak je ale poznat? Pojďme se podívat na několik otázek, které byste měli svému poradci položit vždy. Tou nejzásadnější přitom tato: „Napsal jsem si, co jste mi tu říkal. Podepíšete mi to?“

 

1. Kolik z toho budete mít?

Tahle otázka nemusí padnout hned na začátku, ale určitě by padnout měla, a to z několika důvodů. Poradce na ni pravděpodobně nebude připraven (pokud se tedy průběžně nevzdělává na Finparku) a vy tak máte určitou šanci, že ho vyvedete z jeho komfortní zóny. Reakce potom ukáže to, jak je pohotový, což vás úplně nezajímá. Ukáže ale také, jestli je k vám upřímný a jestli mu tedy můžete věřit v tom, co se vám snaží prezentovat.

Odpověď vám také přiblíží, co vás služby poradce budou stát. Ať vám totiž bude kdokoli říkat cokoli, služby poradce nejsou ve většině případů zdarma. Jeho služby jednoduše zaplatíte na poplatcích. Nejmarkantněji to je vidět u investic a životního pojištění. Počítejte s tím, že u investičního životního pojištění dostane poradce spolu se svým nadřízeným přibližně objem ročního pojistného, někdy dokonce téměř dvojnásobek. U hypotéky to je procento až dvě z cílové částky úvěru, u investice zase část z manažerského a vstupního poplatku.

Znalost těchto částek je zásadní proto, abyste věděli, jestli vám poradce nelže. Zároveň je důležitá proto, abyste si hned na začátku ujasnili, že vy jste ti, kdo ho platí, a to často velmi štědře. Takže na oplátku by se vám měl sakra věnovat a udělat první poslední pro to, abyste na společném obchodu vydělali také vy.

 

2. Jaká je vaše specializace?

Ti nejlepší poradci se specializují na určitou část produktů a obor a další část nechávají kolegům, kteří tomu rozumějí lépe. Sestavit finanční plán dokáže každý zkušený poradce, stačí se držet několika zásad. Ale porovnat, která pojišťovna je právě pro vás nejlepší, nebo která banka a jaký typ investice, to chce jinačí kumšt. Velké společnosti mají sice svá analytická oddělení, která zkoumají hlavní parametry produktů za poradce, ovšem kvalitní profesionál se ve změti produktů vyzná sám. Když vám tedy bude poradce tvrdit, že umí vše, protože má k dispozici analytické oddělení, zbystřete. Pokud vám naopak vysvětlí, čím se zabývá a čím ne, nebo jak zajistí, že budete mít ze všech oblastí to nejlepší, můžete mu dát šanci, aby vám ukázal výsledky své práce.

 

3. Jaké jsou alternativy a proč zrovna tenhle produkt?

Váš poradce by měl být schopný vysvětlit, proč je pro vás to, co nabízí, výhodné. Chcete si spořit na důchod? Proč vám tedy nabídl stavební spoření nebo investiční životní pojištění? Chcete si za 5 let brát hypotéku? Proč vám tedy nabídl třicetiletý horizont u akciového investičního fondu? Peníze si prý můžete kdykoli vybrat. Řekl vám ale, že akcie mohou za 4 roky spadnout na 40 % současné hodnoty a vy spláčete nad výdělkem? Proč vám nabídl zrovna tuhle konkrétní pojišťovnu? Proto, že je o 50 korun měsíčně levnější? A co když druhá pojišťovna nabízela lepší podmínky a jednání v případě vážné nemoci? Často jde o otázky, jejichž odpovědi nelze snadno ověřit. Proto je důležité, abyste se během setkání se svým poradcem pořádně přesvědčili o tom, že jde o odborníka a že mu lze věřit.

 

4. Jaké má vaše řešení nevýhody?

Každý produkt má své výhody a nevýhody. A aby toho nebylo dost a poradci měli možnost ukázat, že jsou pro vás opravdu prospěšní, je každý produkt výhodný pro určitou skupinu lidí, zatímco pro jinou nikoli. Je to tak u pojištění i hypoték. Někde vám jako živnostníkovi dají dvojnásobnou úrokovou sazbu, zatímco jinde máte dveře otevřené za výhodnějších podmínek. Jiné pojištění si uzavřete jako slévač a jiné jako bankéř. Pokud vám poradce nevysvětlí výhody, nevýhody a důvody, proč si uzavřít určitý produkt, nemá cenu se s ním nadále bavit. Zároveň to musí udělat tak, abyste to pochopili a dokázali sami vysvětlit kamarádovi v hospodě nebo manželce u večeře.

 

5. Podepíšete mi, co jste mi tu řekl?

Jednoduchá a zásadní otázka, která zamotá hlavu nejednomu kujónovi. Poradce má nad vámi jasnou převahu v tom, že se ve světě finančních produktů dlouhodobě pohybuje. Pokud tedy chtěl, naučil se, jak vám prodat to nejhorší tak, že mu za to budete děkovat a naženete do jeho spárů i své známé a kamarády. Zpětně dokazovat, že vám neřekl pravdu a oklamal vás, je už velice složité. Zcela zásadní věcí, která vám pomůže vyrovnat poměr sil, je krátký zápis z jednání, který stvrdí svým podpisem sám poradce. Proč byste se měli k něčemu zavazovat pouze vy? Jednoduše napište, co jste požadovali, za jakým účelem, co vám poradce navrhl, jaké nabídl alternativy a jaká rizika u produktu zmínil. Napište to tak, jak jste to pochopili, svými slovy. Pokud se bude cukat, je něco špatně. Buď vám lže, nebo vám něco pořádně nevysvětlil. Pokud vám zápis podepíše, získáte za prvé o něco větší jistotu, že se vás nesnaží okrást, a za druhé budete mít v ruce lejstro pro případné spory v případě, že vás přeci jen oklamal.

Sdílejte

Komentáře

 

David Píta

 
RSS | © Copyright 2015 Finpark.cz