Jak nás balamutí: 9+1 případ klamavé reklamy

Author: Georges De Valkeneer on Flickr.com; License: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/; Mods: Photo croped

Sdílejte

Pamatujete si staré reklamy na Activii či Nutellu? Jak nám Veronika Žilková tvrdila, že jogurt zaručeně reguluje zažívání a Štěpánka Hilgertová cpala do svého syna tuny čokoládové pomazánky? Kdy naposledy jste od Red Bullu slyšeli, že vám dává křídla a od Reeboku, že jeho boty tvarují pozadí? Všechny tyto společnosti už si nyní po soudních sporech dávají větší pozor na to, jaké bulíky nám budou věšet na nos. My však nezapomínáme a po letmém upozornění si tentokrát ukážeme prstem přímo na ty, kteří si z nás v uplynulých letech otevřeně dělali dobrý den. Podívejte se s námi na některé případy klamavé reklamy firem, které působí i na českém trhu.

 

Sportovní potřeby a doplňky

U výrobců sportovních potřeb a doplňků je klamavá reklama velmi oblíbená. Společnosti se nás snaží přesvědčit, že jejich výrobky jsou v něčem exkluzivní a že mají doslova nadpozemské schopnosti. Aby dodali tomuto tvrzení na váze, prodávají své zboží za násobky jejich skutečné hodnoty. Ohánějí se přitom slavnými sportovci, pochybnými studiemi, nebo doporučením známých osobností.

Reebok Easy Tone

Reebok před pár lety spustil masivní celosvětovou kampaň na boty, které dámám pomáhají tvarovat jejich ženské křivky. Za vším měla stát převratná technologie, která pomáhala aktivovat nejrůznější skupiny svalů od lýtek až po hýždě. Výsledkem měla být až o 28 % pevnější a vytvarovanější postava, než pokud byste běhali v obyčejných teniskách. V Česku boty propagovala například Lucie Vondráčková. Jediné, co si přitom natěšené dámy vytvarovaly, byla jejich peněženka. Reebok byl nakonec usvědčen ze lži a reklamu stáhl. K dobru však můžeme firmě přičíst nejen to, že se mnohé dámy začaly o své křivky konečně zajímat, ale také oku lahodící reklamy. Třeba po téhle reklamě musela najít Easy Tone pod stromečkem polovina Britek.

Power Balance

To zázračný hologramový náramek Power Balance, který propagovali vysloužilí sportovci jako Roman Šeberle nebo Tomáš Řepka, už nás podobně pěknou reklamou obměkčit nemůže. Tato novinka frčela mezi jedinci vyznávajícími neznámý druh nadpozemské Síly kolem roku 2011. Měla využívat speciální hologramy, které působí na přirozené energetické pole člověka a výrazně zlepšují rovnováhu, sílu a pružnost. A pokud by vám to nestačilo, sliboval Power Balance také úlevu od nepříjemného chrápání. Učiněný zázrak, který třeba takovému Rubensi Barichellovi pomohl ke krásnému 17. místu na okruhu Formule 1 a k následnému konci v této soutěži.

Vibram

Aneb jak prodat obyčejné cvičky za tisíce korun. Vibram na rozdíl od Reeboku nikdy netvrdil, že jeho pětiprsťáky bez pevné podrážky tvarují hýždě už při pouhém obutí. Problém byl v tom, že firma zarputile opakovala tvrzení o tom, že díky nákupu těchto bot uděláte něco pro své zdraví. Díky tomu, že prakticky běháte naboso, se prý naučíte našlapovat tak, jak to dělali naši chlupatí předkové. A to je dobré. Jenže provedené studie hovořily o tom, že si jejich nošením nejen nepomůžete, ale ještě si uškodíte. Poté, co musel Vibram v roce 2014 v USA čelit skupinové žalobě za klamavou reklamu, změnil svoji marketingovou strategii i jinde ve světě a na slogany o revoluci v péči o zdraví od té doby sedá prach.

 

Potraviny

Potraviny a potravinové doplňky jsou spolu s kosmetickými přípravky odvětvím, které rádo ve svých reklamách využívá známé osobnosti. Lidé mají tendenci známým osobnostem věřit i naprosté nesmysly. Vždyť přeci ten pan doktor z televize by nám nelhal. A kdo že si z nás tedy udělal dobrý den?

Dannone

Příkladem může být společnost Dannone se svým produktem BIO, který na přelomu tisíciletí přejmenovala na Activii. Známé herečky v čele s Veronikou Žilkovou milionům českých žen a pár desítkám mužů tvrdily, že unikátní kultury Bifidus pomáhají regulovat jejich zažívání. Nevadí, že jednou se záhadný Bifidus jmenoval Essensis a podruhé Actiregularis. Důležité byly klinicky ověřené účinky, které se projevovaly už po dvou týdnech pravidelného užívání. Zatímco nás by Bifidus reguloval klidně dalších deset let, Američanům došla trpělivost a vystavili společnosti stopku za 45 milionů dolarů. Od roku 2010 tak Dannone hraje už pouze na emoce, když nám herci v reklamě tvrdí, že se s Activií jednoduše cítí dobře.

Ferrero

Společnost Ferrero se dlouhou dobu snažila prezentovat svoji Nutellu jako nezbytnou součást vyváženého jídelníčku. Zvlášť vhodná měla být pro lidi s velkým výdejem energie. Pochoutka „plná oříšků a mléka“ však obsahuje z větší části ztužený palmový olej a cukr. Na konci 90. let však ještě společnost na etiketě množství cukru a tuku neuváděla. K tomu byla donucena až v roce 2012, kdy také za klamání spotřebitelů vyplatila 3,5 milionu dolarů. Důvěřivá kajakářka Štěpánka Hilgertová ji proto denně mazala svému synovi na bílou veku. Ideální zdravá svačinka.

Red Bull

Společnost musela v roce 2014 zaplatit 13 milionů dolarů za to, že ve svém sloganu „Red Bull vám dává křídla“ klamala spotřebitele. Patrně nikdo doopravdy nevěřil, že po jedné plechovce vám z lopatek vyraší byť jen jedno pírko, problém byl však jinde. Red Bull dlouhodobě prohlašoval, že jeho nápoj zlepší vaši fyzickou i psychickou kondici mnohem více než jiné nápoje na bázi kofeinu či teinu, jako je káva a čaj. Své tvrzení přitom neváhal opřít o neexistující studie. Fabulace asi berou v Red Bullu jako svého druhu extrémní sport.

 

Auta a technologie

Kia/Hyundai

Vyloženě klamavá reklama se může kupodivu objevit i tam, kde bychom ji nečekali, třeba v automobilovém průmyslu. Zákazníci korejských automobilek Kia a Hyundai byli v roce 2001 nemile překvapeni, když zjistili, že není kůň jako kůň. Ti korejští měli o 10 % nižší výkonnost než standardizovaná plemena, která se běžně v automobilech používají. Společnosti to stálo v USA přibližně 100 milionů dolarů.

Snapchat

Každý, kdo dnes používá populární Snapchat už si snad je vědom toho, že fotky z této sociální sítě se dají velmi snadno uložit a stáhnout. A kdo to dosud netuší, ať pro jistotu nikdy nekandiduje na veřejnou funkci. Už v roce 2014 byla společnost nucena uzavřít mimosoudní dohodu a americkými úřady za to, že uživatele uvedla v omyl, když tvrdila, že fotky nelze uložit. Snapchat také sbíral o svých uživatelích mnohem více informací, než přiznával. A co vy? Patříte mezi ty, kteří báchorce o bezpečnosti Snapchatu uvěřili, nebo mezi ty, kteří mohou bez obav kandidovat?

 

Kosmetika

Lži a klamy z oblasti kosmetických přípravků by vydaly na celý článek. Uveďme tedy v rychlosti pouze některé. Zajímavé jsou například reklamy na výrobky Nivea. Společnost například v televizní reklamě retušovala známou modelku Cindy Joseph (62), která se vzhledem čerstvé čtyřicátnice divačkám tvrdila, že to, co u ní odpracoval Photoshop, ony zažijí s krémem Nivea. Podobně kreativní byla Nivea s krémem My Silhouette. Díky jeho používání mohly dámy snížit svůj tělesný objem až o 3 centimetry a znovu se tak vejít do loňských šatů. Tato kreativita však stála v roce 2012 Niveu 12 milionů dolarů. Máslo na hlavě mají ale také značky Olay, Dior či L´Oreal, abychom vyjmenovali pouze ty nejznámější případy. Kdo chce dělat kosmetiku, musí být tak trochu lhář, jinak se v tomto odvětví neprosadí.

 

Ačkoli náš výčet není zdaleka kompletní a nevešel se do něj například Unilever, Listerine či Procter & Gamble (Duracell), jako ukázka toho, že reklama není jen přikrášlení reality, ale často bohapustá lež, bohatě stačí. Jak jsme psali v minulém článku: nikdy nevěřte nikomu, kdo se vám snaží něco prodat. I kdybyste snad měli pocit, že to doopravdy potřebujete.

 

Sdílejte

Komentáře

 

redakce

 
RSS | © Copyright 2015 Finpark.cz